‘Verkeersveilige schoolomgeving is altijd maatwerk’
Kuiken stelt dat inrichters van een verkeersomgeving rekening moet houden met de gedrags- en fysieke kenmerken van kinderen, zoals dat kinderen door hun lengte andere zichtlijnen hebben. “Ze zien dus andere dingen bij het oversteken dan wij. Bovendien kunnen ze bepaalde dingen nog niet goed, zoals snelheid van ander verkeer inschatten.”
Dit vormt een gevaar dat niet zomaar op te lossen is. Wel kan een veilige schoolomgeving het gevaar verkleinen, zegt de verkeerspsycholoog. Hulpmiddelen daarin zijn onder meer het erop attenderen van andere verkeersdeelnemers dat er kinderen kunnen zijn en het inschakelen van verkeersouders die helpen met oversteken.
Leren omgaan met verkeer
Gelukkig gebeuren er niet veel dodelijke ongevallen met kinderen, geeft Kuiken aan. “Slechts 2% van de verkeersdoden is jonger dan 15.” Om dit te reduceren moeten we niet te veel van invloed van de inrichting van schoolomgevingen op verkeersveiligheid verwachten: “Naast de schoolomgeving is de route naar school minstens net zo belangrijk en voor elk kind anders. Het zou helpen als ouders hun kind niet met de auto brengen, maar hun kind goed leren fietsen. Onderweg leren ze het snelst omgaan met verkeer.”
Volgens Kuiken kunnen gemeenten nog voordat een school wordt gebouwd bijdragen aan de veiligheid. “Bekijk het breed: waar komt de school? Wat komt daar in de buurt? Welke schoolroutes gaan mensen kiezen? Hoe wordt de wijk ingericht? Dat is nu vaak geen criterium bij een bestuurlijk besluit.”
Lees verder op de website van CROW, waarop weblog Mobiliteit en Gedrag iedere maand vijf vragen stelt aan een expert in het vakgebied.
Ontwikkelingen in scholenbouw
In de volgende editie van vakblad Stedebouw & Architectuur staat het thema Scholenbouw centraal. Hoe zorgen we ervoor dat scholen en schoolomgevingen zo goed en veilig mogelijk worden ingericht? Word nu lid, dan ontvangt u dit nummer op verschijningsdatum: 6 november.

Ouders moeten zich bedenken dat ze een voorbeeldfunctie zijn voor hun kinderen, aldus Kuiken.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van cijfers naar gezonde keuzes: hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
17 okt om 08:50 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
Zo maak je een sport- en beweegroute tot een succes
13 okt om 09:26 uurSport- en beweegroutes zijn een laagdrempelige manier om mensen in beweging te krijgen, maar lang niet alle…
Openbare ruimte blijft een uitdaging voor wandelaars met een beperking
8 okt om 13:50 uurWandelen in de openbare ruimte moet voor iedereen mogelijk zijn, maar mensen met een beperking stuiten nog vaak…
‘Beweegvriendelijke omgeving zit in DNA van Almere’
2 okt om 13:00 uurOp donderdag 9 oktober is Almere gastheer van de tweede editie van MOVE24, het festival waar de…
Ruimte voor Bewegen magazine #2 is live!
30 sep om 14:53 uurRuimte voor Bewegen Magazine #2 is verschenen. In dit digitale magazine vind je inspirerende…
Vechten met de Meiden is beste beweeginitiatief van Zuid-Holland
30 sep om 10:14 uurHet Vlaardingse programma Vechten met de meiden - waarin meisjes van 12 tot 15 jaar via vechtsporttraining…
Meer sportende bewoners, lagere zorgkosten in de wijk
26 sep om 10:58 uurIn buurten waar veel mensen sporten, liggen de zorgkosten tot tientallen euro’s per persoon per jaar lager. Hoe…
Nationaal Masterplan Lopen verbindt beleid en praktijk
12 sep om 08:49 uurMet het Nationaal Masterplan Lopen (NML) krijgt het thema lopen een structurele plek binnen het landelijke…
Reactie toevoegen