Interactief spelen: best of both worlds
Wij vroegen het aan Rob Tuitert en Thomas Hartong, beide werkzaam als productontwerper bij Yalp en geestelijk vaders van een hele serie interactieve speeltoestellen. 'Gamen in het echt', noemen ze de digitale speeltoestellen ook wel.
Ideale mix
"De gamewereld brengt uitdaging, afwisseling, vernieuwing in spellen en de mogelijkheid om spelniveaus dynamisch aan te passen aan de speler," vertellen de ontwerpers. "De fysieke wereld brengt onder meer lichaamsbeweging, sociale interactie en gezond buiten zijn. Best of both worlds dus."
"Een vaak gehoord misverstand is dat interactief spelen gelijk staat aan elektronisch spelen. Ook al maken we gebruik van de mogelijkheden van elektronica, dit is nooit een doel op zich. Het moet wel spelwaarde toevoegen. Met bijvoorbeeld simpelweg wat lichtjes en geluidjes toevoegen aan een schommel sla je de plank mis.”
Voor- en nadelen
"Interactief spelen spreekt een nieuwe generatie kinderen (maar ook volwassenen en ouderen!) aan. De ontwikkelingen gaan snel, er ontstaan veel mogelijkheden. Ik weet nog dat we met de Sona bijvoorbeeld konden inspelen op de jumpstyle rage in 2007. Daarnaast is het mogelijk om op afstand nieuwe spellen te uploaden. Tot slot is het mogelijk om de statistieken te bekijken
van het spel. Dat is interessant voor ons als ontwerpers (welk spel is nou het meest populair?) en ook voor de beheerders en gebruikers."
"Nadeel is wel dat er vaak stroomvoorziening nodig is, maar dat is in de praktijk nooit een probleem geweest. Tot slot nog: ik hoor vaak de discussie over interactief spelen vs. traditioneel spelen. Dat is in onze ogen een misvatting: het is geen OF maar EN. Die twee gaan prima samen.”
Lees verder in BuitenSpelen
Dit artikel verschijnt in de nieuwste editie van BuitenSpelen, thema Interactief Spelen, maar kunt u nu al gratis lezen! Download onderstaande pdf voor het hele artikel.
Het hele nummer kunt u vanaf 21 september downloaden in onze bibliotheek. Of bestel het nummer los na; mail daarvoor naar klantenservice@acquirepublishing.nl.

Rob Tuitert en Thomas Hartong, productontwerpers bij Yalp.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Middelburg wil stad worden waar bewegen vanzelfsprekend is
16 jun om 09:06 uurEen stad waarin iedereen wordt uitgedaagd om te bewegen, gewoon onderweg naar school, tijdens een ommetje of in…
Het onderschatte potentieel van schoolpleinen
12 jun om 10:28 uurSchoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…
Ontwerp speelplekken ook geschikt voor buitenspelen in de zon
11 jun om 13:30 uurBuiten spelen is gezond. Maar wanneer het erg warm en zonnig wordt, is het belangrijk om je te weren tegen de…
Jongeren blijven achter in sportdeelname ondanks stabilisatie
23 mei om 09:20 uurHoewel de algehele sportdeelname in Nederland zich lijkt te stabiliseren, blijft de deelname van jongeren…
Ruimte voor Bewegen magazine #1 is live!
8 mei om 08:43 uurMet trots presenteren we de eerste editie van ons digitale magazine. Hierin ontdek je de volle breedte van de…
Breda uitgeroepen tot meest speelvriendelijke gemeente van Nederland
11 apr om 13:21 uurGemeente Breda heeft de Jantje Beton Prijs 2025 gewonnen en mag zich de komende twee jaar de meest…
Hoe inrichting van speelplekken bijdraagt aan meer buitenspelen
7 apr om 13:14 uurEen aantrekkelijke inrichting van speelplekken kan bijdragen aan meer buitenspeelgedrag van kinderen.…
Slimme aanpassingen voor een actieve leefomgeving
3 apr om 09:32 uurHet slim benutten van de leefomgeving kan bewoners stimuleren om meer te bewegen. Dit artikel verkent hoe we…
Reactie toevoegen