Meisjes bedenken app voor speelplekken
Het vraagstuk bestond uit twee delen: hoe kan de gemeente Amsterdam onofficiële speelplekken van kinderen in kaart brengen met technologie en hoe ziet de smart speelplek van de toekomst eruit. Het winnende team bedacht een app waarmee je speelplekken kunt opzoeken, toevoegen en beoordelen. Met de app kun je ook spelletjes spelen ‒ zo verdien je virtuele muntjes om spelletjes in een game tower in de speeltuin te spelen.
Per spel wordt er een verschillende achtergrond op de grond geprojecteerd, voor goed gebruik van de beschikbare ruimte. In de zandbakken liggen smart toys met sensoren zodat ze niet gestolen kunnen worden. De oplossing is ook duurzaam: een lopende band en zonnepanelen zorgen voor het opwekken van energie in de speeltuin.
Brug tussen online en echte wereld
Anouk Noordervliet, Director Customer Experience & Product Owner CRM bij Eurofiber en juryvoorzitter, maakte het winnende team bekend. ‘Jullie hebben alles opgelost met één app. Met de app verplaatsen jullie online games naar de echte wereld en brengen jullie de locaties van speeltuinen in kaart, met beoordelingen. Jullie hebben heel goed naar de opdracht geluisterd en er een passende oplossing voor bedacht’, zo lichtte ze de keuze van de jury toe. De winnende meisjes kregen elk een prijs en een oorkonde uitgereikt.
Speelplekken voor tieners
Het was de jury niet gemakkelijk gemaakt, zei Noordervliet. ‘Speeltuinen zijn vaak voor kleine kinderen en jullie willen ook graag speelplekken voor tieners: daar hebben jullie hele creatieve ideeën voor bedacht. Van apps en sensoren tot zelfs een oppasrobot: we hebben hele leuke ideeën gezien, waarbij ook nog rekening werd gehouden met veiligheid en duurzaamheid.’
Aan de Smart City Challenge for Girls in Amsterdam namen meisjes deel van basisscholen De Odyssee, Steigereiland, De Zuiderzee en De Biënkorf. Zij kregen ondersteuning van adviseurs van Eurofiber en van oudere meisjes: studentes van de Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit.

De deelnemers aan de slag met het ontwikkelen van een app. Foto: Eurofiber ©
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van cijfers naar gezonde keuzes: hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
17 okt om 08:50 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
Zo maak je een sport- en beweegroute tot een succes
13 okt om 09:26 uurSport- en beweegroutes zijn een laagdrempelige manier om mensen in beweging te krijgen, maar lang niet alle…
‘Beweegvriendelijke omgeving zit in DNA van Almere’
2 okt om 13:00 uurOp donderdag 9 oktober is Almere gastheer van de tweede editie van MOVE24, het festival waar de…
Ruimte voor Bewegen magazine #2 is live!
30 sep om 14:53 uurRuimte voor Bewegen Magazine #2 is verschenen. In dit digitale magazine vind je inspirerende…
Vechten met de Meiden is beste beweeginitiatief van Zuid-Holland
30 sep om 10:14 uurHet Vlaardingse programma Vechten met de meiden - waarin meisjes van 12 tot 15 jaar via vechtsporttraining…
Meer sportende bewoners, lagere zorgkosten in de wijk
26 sep om 10:58 uurIn buurten waar veel mensen sporten, liggen de zorgkosten tot tientallen euro’s per persoon per jaar lager. Hoe…
Persoonlijke factoren grootste drempel voor bewegen buiten
5 sep om 09:01 uurVeel mensen lopen tegen drempels aan wanneer ze willen bewegen in de openbare ruimte. uit recent onderzoek van…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
29 jul om 08:45 uurDe openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
Reactie toevoegen