Basisschoolkinderen spelen dagelijks buiten op het schoolplein. Dit benadrukt het belang van een doordachte inrichting van deze ruimte. Steeds meer scholen kiezen voor groene schoolpleinen, wat een positieve ontwikkeling is voor zowel mens als natuur. Echter, de resultaten zijn niet altijd zoals verwacht, zegt onderzoeker Sander Bliekendaal van Aeres Hogeschool Almere.
Om optimaal te profiteren van groene schoolpleinen, is het cruciaal om voortdurend te evalueren wat het beste werkt, vooral voor de kinderen zelf. Dit betekent dat scholen moeten blijven experimenteren en aanpassen om ervoor te zorgen dat de groene ruimtes niet alleen mooi zijn, maar ook functioneel en stimulerend voor de kinderen.
Aeres Hogeschool Almere voerde onderzoek uit waarbij ze het beweeggedrag van kinderen in kaart brachten op een grijs en een groen schoolplein. Het bleek dat meisjes op het groene schoolplein negen procent van de pauzetijd actiever waren dan meisjes op het grijze schoolplein. Voor de jongens werd er geen verschil aangetoond.
In een ander onderzoek zagen de onderzoekers van Aeres Hogeschool dat jongens en meisjes even actief speelden op een groene natuurlijke speelplek, terwijl op traditionele speelplekken jongens meestal actiever zijn. Deze bevindingen sluiten aan bij wat er al bekend is over het stimuleren van beweging op het schoolplein.
Lees meer over de voor- en nadelen over het Groene Schoolplein en over de Evaluatietool op de website van de Beweegalliantie.