Hoe effectief zijn groene schoolpleinen?

vrijdag 24 januari 2025

Bron: Beweegalliantie

Basisschoolkinderen spelen dagelijks buiten op het schoolplein. Dit benadrukt het belang van een doordachte inrichting van deze ruimte. Steeds meer scholen kiezen voor groene schoolpleinen, wat een positieve ontwikkeling is voor zowel mens als natuur. Echter, de resultaten zijn niet altijd zoals verwacht, zegt onderzoeker Sander Bliekendaal van Aeres Hogeschool Almere.

 

 

Om optimaal te profiteren van groene schoolpleinen, is het cruciaal om voortdurend te evalueren wat het beste werkt, vooral voor de kinderen zelf. Dit betekent dat scholen moeten blijven experimenteren en aanpassen om ervoor te zorgen dat de groene ruimtes niet alleen mooi zijn, maar ook functioneel en stimulerend voor de kinderen. 

Aeres Hogeschool Almere voerde onderzoek uit waarbij ze het beweeggedrag van kinderen in kaart brachten op een grijs en een groen schoolplein. Het bleek dat meisjes op het groene schoolplein negen procent van de pauzetijd actiever waren dan meisjes op het grijze schoolplein. Voor de jongens werd er geen verschil aangetoond.

In een ander onderzoek zagen de onderzoekers van Aeres Hogeschool dat jongens en meisjes even actief speelden op een groene natuurlijke speelplek, terwijl op traditionele speelplekken jongens meestal actiever zijn. Deze bevindingen sluiten aan bij wat er al bekend is over het stimuleren van beweging op het schoolplein.

Lees meer over de voor- en nadelen over het Groene Schoolplein en over de Evaluatietool op de website van de Beweegalliantie.

 

 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Apeldoorn, Utrecht en Breda genomineerd voor Jantje Beton Prijs

13 mrt om 08:17 uur

Drie gemeenten maken kans op de titel ‘meest speelvriendelijke gemeente van Nederland’. Apeldoorn, Utrecht en…

Lees verder »
descriptionArtikel

SchoolpleinenCheck biedt kansen voor gemeenten

28 jan om 08:49 uur

Grijze, versteende schoolpleinen transformeren naar groene, speelse omgevingen: dat is de ambitie van IVN…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Doe niets, de kinderen kunnen het zelf': avontuurlijk spelen in Utrecht

30 mei 2024

“Doe niets, de kinderen kunnen het zelf.” Dat is de eerste en uitdagende tip aan speeltuinmedewerkers die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het voortgezet onderwijs: de vergeten doelgroep

1 mei 2024

Leerlingen gaan na de overgang van primair naar voortgezet onderwijs maar liefst 80 procent minder naar buiten…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hoe krijg je kinderen tijdens de schooldag aan het bewegen?

9 apr 2024

Hoewel er tijdens een schooldag voldoende mogelijkheden zijn om kinderen te laten bewegen, is het voor scholen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Buitenspelen met 'oude troep' pedagogisch verantwoord

26 mrt 2024

Een rommelspeeltuin: een speeltuin waar niet alleen speeltoestellen staan, maar ook 'oude troep' zoals tonnen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Natuur voor elkaar organiseert online informatiebijeenkomst groene schoolpleinen

13 mrt 2024

Basisscholen die bezig zijn met het vergroenen van hun schoolplein, of die dit juist al gedaan hebben maar nog…

Lees verder »
rrrrrrrrrrrrr
descriptionArtikel

Onvoldoende steun Tweede Kamer aan IVN

30 jan 2024
Ondanks de inzet van een groot aantal partijen heeft de Tweede Kamer besloten geen prioriteit te geven aan het…
Lees verder »