Het klaslokaal is overal!
Het is een menging van ervarend leren, ontwikkelingsgerichte vorming en spelen. ‘Dannelse’ is dat wat overblijft nadat je alle lessen van school bent vergeten. De laatste jaren is Dannelse verbonden met het principe van de ‘open school’ in Denemarken. Open scholen in Denemarken werken samen met culturele en sociale partners en met ondernemers.
The city as a classroom
De uitbreiding van binnen naar buiten leren heeft gevolgen voor de ontwerppraktijk. Hoe verbinden architecten het buiten- en binnenschoolse leren? Jeannette Frisk en haar partners bij architectenbureau Arki_Lab uit Kopenhagen, schreven in antwoord op die vraag het boek The city as a classroom. Co-design, multifunctionaliteit en outdoor-learning zijn centrale begrippen om onderwijsactiviteiten in niet-schoolse omgevingen te faciliteren.
Co-designing
Geïnspireerd door de benadering van sociaalgeograaf David Harvey werken in de benadering van Fisk verschillende directbetrokkenen (kinderen, jongeren, ontwerpers, ouders en andere gebruikers) samen aan de vormgeving van de ruimte. Scholen hebben het principe van co-design opgenomen in hun curriculum, zoals in Gadehaveskolen. Leerlingen en ontwerpers creëerden hier nieuwe ruimten met gerecyclede materialen.
Tijdelijkheid
Tijdelijkheid is een van de thema’s. Succesvolle ruimtes zijn overal. Iedere plek biedt naast specifieke functies ook andere mogelijkheden om ervaringen op te doen. Zo vinden activiteiten plaats op bestaande plekken in buurten zoals parken en pleinen. Soms zijn enkele voorzieningen nodig om ontmoetingen en activiteiten te faciliteren. Zo kunnen ‘bouwspeeltuinen’ buitenschoolse leerplekken vormen tijdens de schooltijd. Deze plekken bevatten losse ingrediënten die gebruikt kunnen worden voor het spelen, of die als tijdelijke tafels en zitelementen kunnen dienen. Zo ontstaat op een speelse manier een prettige en uitdagende verblijfsplek.
DesigningCitiesWith Young People
Hoe je die plekken ontwerpt, vind je terug in The Çity as a classroom.In acht hoofdstukken beschrijvenFrisk en haar team praktijk- en proceservaringenendoor het hele boek heen boeiende interviews en observatiesvan betrokkenen uit diverse sectoren. Een van de terugkerende thema’s is de betrokkenheid en inspraak van kinderen en jongeren in het ontwerpproces. Hierover publiceerde Frisk het boek: DesigningCitiesWith Young People.
Dit artikel is verschenen in BuitenSpelen 03/2019. Lees meer van BuitenSpelen in onze bibliotheek.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van cijfers naar gezonde keuzes: hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
17 okt om 08:50 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
Zo maak je een sport- en beweegroute tot een succes
13 okt om 09:26 uurSport- en beweegroutes zijn een laagdrempelige manier om mensen in beweging te krijgen, maar lang niet alle…
Ruimte voor Bewegen magazine #2 is live!
30 sep om 14:53 uurRuimte voor Bewegen Magazine #2 is verschenen. In dit digitale magazine vind je inspirerende…
Vechten met de Meiden is beste beweeginitiatief van Zuid-Holland
30 sep om 10:14 uurHet Vlaardingse programma Vechten met de meiden - waarin meisjes van 12 tot 15 jaar via vechtsporttraining…
Meer sportende bewoners, lagere zorgkosten in de wijk
26 sep om 10:58 uurIn buurten waar veel mensen sporten, liggen de zorgkosten tot tientallen euro’s per persoon per jaar lager. Hoe…
Persoonlijke factoren grootste drempel voor bewegen buiten
5 sep om 09:01 uurVeel mensen lopen tegen drempels aan wanneer ze willen bewegen in de openbare ruimte. uit recent onderzoek van…
Grote urban sportzone in Utrechts Park Transwijk
17 jul om 12:00 uurBij een ingrijpende vernieuwing van Park Transwijk in Utrecht Zuidwest komt er ruimte voor een grote urban…
Sportsector geeft input voor verkiezingsprogramma's
15 jul om 13:52 uurOp 29 oktober gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamer-verkiezingen en de sportsector slaat de…
Reactie toevoegen