Het klaslokaal is overal!
Het is een menging van ervarend leren, ontwikkelingsgerichte vorming en spelen. ‘Dannelse’ is dat wat overblijft nadat je alle lessen van school bent vergeten. De laatste jaren is Dannelse verbonden met het principe van de ‘open school’ in Denemarken. Open scholen in Denemarken werken samen met culturele en sociale partners en met ondernemers.
The city as a classroom
De uitbreiding van binnen naar buiten leren heeft gevolgen voor de ontwerppraktijk. Hoe verbinden architecten het buiten- en binnenschoolse leren? Jeannette Frisk en haar partners bij architectenbureau Arki_Lab uit Kopenhagen, schreven in antwoord op die vraag het boek The city as a classroom. Co-design, multifunctionaliteit en outdoor-learning zijn centrale begrippen om onderwijsactiviteiten in niet-schoolse omgevingen te faciliteren.
Co-designing
Geïnspireerd door de benadering van sociaalgeograaf David Harvey werken in de benadering van Fisk verschillende directbetrokkenen (kinderen, jongeren, ontwerpers, ouders en andere gebruikers) samen aan de vormgeving van de ruimte. Scholen hebben het principe van co-design opgenomen in hun curriculum, zoals in Gadehaveskolen. Leerlingen en ontwerpers creëerden hier nieuwe ruimten met gerecyclede materialen.
Tijdelijkheid
Tijdelijkheid is een van de thema’s. Succesvolle ruimtes zijn overal. Iedere plek biedt naast specifieke functies ook andere mogelijkheden om ervaringen op te doen. Zo vinden activiteiten plaats op bestaande plekken in buurten zoals parken en pleinen. Soms zijn enkele voorzieningen nodig om ontmoetingen en activiteiten te faciliteren. Zo kunnen ‘bouwspeeltuinen’ buitenschoolse leerplekken vormen tijdens de schooltijd. Deze plekken bevatten losse ingrediënten die gebruikt kunnen worden voor het spelen, of die als tijdelijke tafels en zitelementen kunnen dienen. Zo ontstaat op een speelse manier een prettige en uitdagende verblijfsplek.
DesigningCitiesWith Young People
Hoe je die plekken ontwerpt, vind je terug in The Çity as a classroom.In acht hoofdstukken beschrijvenFrisk en haar team praktijk- en proceservaringenendoor het hele boek heen boeiende interviews en observatiesvan betrokkenen uit diverse sectoren. Een van de terugkerende thema’s is de betrokkenheid en inspraak van kinderen en jongeren in het ontwerpproces. Hierover publiceerde Frisk het boek: DesigningCitiesWith Young People.
Dit artikel is verschenen in BuitenSpelen 03/2019. Lees meer van BuitenSpelen in onze bibliotheek.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Middelburg wil stad worden waar bewegen vanzelfsprekend is
16 jun om 09:06 uurEen stad waarin iedereen wordt uitgedaagd om te bewegen, gewoon onderweg naar school, tijdens een ommetje of in…
Het onderschatte potentieel van schoolpleinen
12 jun om 10:28 uurSchoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…
Ontwerp speelplekken ook geschikt voor buitenspelen in de zon
11 jun om 13:30 uurBuiten spelen is gezond. Maar wanneer het erg warm en zonnig wordt, is het belangrijk om je te weren tegen de…
Jongeren blijven achter in sportdeelname ondanks stabilisatie
23 mei om 09:20 uurHoewel de algehele sportdeelname in Nederland zich lijkt te stabiliseren, blijft de deelname van jongeren…
Ruimte voor Bewegen magazine #1 is live!
8 mei om 08:43 uurMet trots presenteren we de eerste editie van ons digitale magazine. Hierin ontdek je de volle breedte van de…
Breda uitgeroepen tot meest speelvriendelijke gemeente van Nederland
11 apr om 13:21 uurGemeente Breda heeft de Jantje Beton Prijs 2025 gewonnen en mag zich de komende twee jaar de meest…
Hoe inrichting van speelplekken bijdraagt aan meer buitenspelen
7 apr om 13:14 uurEen aantrekkelijke inrichting van speelplekken kan bijdragen aan meer buitenspeelgedrag van kinderen.…
Slimme aanpassingen voor een actieve leefomgeving
3 apr om 09:32 uurHet slim benutten van de leefomgeving kan bewoners stimuleren om meer te bewegen. Dit artikel verkent hoe we…
Reactie toevoegen