Angst en apps
Kijk naar een gemiddeld gym- of speellokaal op een doorsnee basisschool. Wat zien we? Decennia-oude houten wandrekken. Zelden gebruikt omdat docenten het onhandig vinden. Kinderen vinden het stom om mee te spelen. Keertje omhoog en omlaag rennen via de oude houten banken, nou toe dan maar. Echte passie ontbreekt. Of het moet zijn die ene keer per jaar dat er apenkooi gespeeld mag worden. Inrichting van speel- en gymzalen is vaak truttig en ouderwets. Voor een schoolplein geldt vaak hetzelfde. Als er al toestellen staan, worden ze hooguit een keer vervangen.
Doordachte visie ontbreekt
Maar een doordachte visie (wat doen we in de klas wat we ook buiten kunnen doorzetten, wat doen we in de gymzaal wat ook buiten kan, waarom kies je bepaalde toestellen?) is er zelden. Uit eigen praktijk ken ik volgend voorbeeld. Een basisschool moest een aantal speeltoestellen op het schoolplein vernieuwen. Er werd een plan gemaakt met wat meer uitdagende toestellen, zoals een stijve mini-trampo. De kritiek was niet van de lucht. Dat was toch wel heel gevaarlijk. Kinderen zouden eens kunnen vallen. Angst domineert. Nee hoor, terug naar het tuimelrek en maximaal een zandbak. Zucht.
Telefoons neer
Groen is ook niet onomstreden. Ja, er zijn voorvechters die echt wel het goede met het kind voorhebben en graag groen spelen stimuleren. Het gros van de docenten vindt het echter maar zo zo. Kinderen worden vies, ze kunnen zich verstoppen in de bosjes, prikken aan struiken….. Ga zo maar even door. En dan moet je als docent natuurlijk in de benen komen. En ik zat net zo lekker mijn app-jes op de iphone door te nemen. Moet ik toch weer een vieze broek afborstelen.
Cynisme? Een beetje. Maar ook realisme. Er zijn echt goede voorbeelden, maar ook veel slechte. Ik constateer slechts heel zelden dat er speelbeleidsplannen op basisscholen zijn. Dat er nagedacht wordt over hoe spelen binnen en buiten geïntegreerd kan worden en dat geïnvesteerd wordt in voorzieningen waar een plan achter zit. De zoek/vervang modus is leidend in plaats de denk na/investeer zinvol modus. Ook het feit dat je subsidie krijgt. Da’s best handig, maar zou nooit leidend mogen zijn. Zonder een idee erachter is investeren zinloos en helpt het nooit om kinderen meer te laten bewegen. De weg zou moeten zijn: neem in schoolplannen op hoe je met bewegen en spelen omgaat. Wat zijn je (liefst meetbare) doelen. Hoe richt ik de omgeving erop in en wat heb ik nodig. Aandacht en actie! Dat is wat anders dan Angst en Appen. Ik laat me graag overtuigen dat het anders is. Dat onderwijzend Nederland wel nadenkt over spelen op het schoolplein, Overlaad me met positieve voorbeelden. Wel meetbaar graag. Tot die tijd huldig ik de stelling: spelen is iets bijkomstigs. Even uitrazen en rustmoment voor de docent. Terwijl spelen juist een onderwijs moment zou kunnen en moeten zijn.
Ronald Buitenhuis
Hoofdredacteur BuitenSpelen

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Sportdeelname van scholieren sterk beïnvloed door gezinswelvaart
12 dec om 15:07 uurMiddelbare scholieren (12–16 jaar) die opgroeien in gezinnen met een lagere gezinswelvaart sporten minder vaak…
Natuurinclusief Manifestatie brengt 54 partijen samen voor groen wonen en leven
10 dec om 15:23 uurTijdens de eerste Natuurinclusief Manifestatie ondertekenden 54 bedrijven, NGO’s en maatschappelijke…
Bewoners samen aan het roer om levendige wijken te realiseren
10 dec om 09:19 uurStel je een buurt voor waar kinderen meedenken over hoe de straat eruitziet. Waar kronkelende paadjes,…
SportUtrecht start met ‘Duurzaam naar de sportclub’
2 dec om 12:13 uurWat als autoritten naar de sportclub de uitzondering worden en fietsen of lopen de norm? Vanuit die overtuiging…
Nederlanders sporten in 2050 iets meer
21 nov om 09:37 uurIn 2050 zal iets meer dan de helft van de Nederlandse volwassenen wekelijks sporten, een stijging ten opzichte…
Inspirerende speelideeën in de beweegvriendelijke leefomgeving
21 nov om 09:36 uurWe vroegen enkele marktpartijen hun meest inspirerende speelidee van 2025 te sturen, een bijdrage aan de…
Heeft jouw gemeente een hart? Speel dan mee met REstart!
14 nov om 15:25 uurVeel goede speeltoestellen worden weggegooid. Kleine gemeenten hebben vaak een financiële uitdaging en kunnen…
Te weinig inclusieve speelplekken: 1 op de 3 kinderen met een handicap blijft thuis
12 nov om 11:07 uurMeer dan een derde van de Nederlandse kinderen met een handicap speelt nooit op een speelplek in de buurt. Van…

Reactie toevoegen