Betonnen schoolplein na transformatie veranderd in speelomgeving vol natuur
Vooral bij kinderen en jongeren heeft een natuurlijke omgeving een positief effect op het welbevinden. Zo’n omgeving daagt uit om te ontdekken, om de fantasie te prikkelen en stimuleert de creativiteit. Daarom zijn groene schoolpleinen ook bij uitstek geschikte locaties voor buitenlessen. Voor Cedric Ryckaert waren dat voldoende aanleidingen om de betonnen speelplaats van zijn school onder handen te nemen. Het enthousiasme van Cedric werkte aanstekelijk op zijn collega’s. Allen deelden dezelfde droom: het scheppen van een groene en avontuurlijke speelplek, waar voor kinderen veel te beleven is en waar ze op ontdekking kunnen gaan in het groen.
Team Speelplaats Junior
De transformatie was een project waar iedereen die bij de school betrokken is, aan mee heeft gedaan. Niet alleen het team van meesters en juffen, maar vooral ook de leerlingen van de Sint-Paulusschool. Daarnaast participeerden de ouders. Via een enquête werden wensen, verwachtingen, ideeën en opmerkingen in kaart gebracht. 260 ingevulde enquêteformulieren kwamen binnen. Deze overweldigende deelname was te danken aan de inzet van het Team Speelplaats Junior, een werkgroep van leerlingen uit de bovenbouw. De uitvoering van de enquête was in handen gelegd van dit team. De leerlingen van Team Speelplaats Junior fungeerden ook als woordvoerder van het project en hielden alle leerlingen op de hoogte van de voortgang. Ouders en leerkrachten vormden een eigen werkgroep. Zij bezochten natuurspeelplaatsen bij andere scholen en lieten zich bijpraten over outdoor teaching en van duurzaamheid.
Financiering
Alle plannen die gaandeweg op tafel kwamen, overstegen het aanvankelijke budget. De directeur en beleidsvoerder die van meet af aan nauw betrokken waren, zagen echter het belang in van het project. Dat hielp. De school slaagde erin om geld binnen te halen bij organisaties, zoals Kind & Samenleving, Pimp je speelplaats, en MOS Vlaanderen. Maar de grootste bijdrage kwam van het Vlaamse Departement Omgeving. Het transformatieproject van de Sint-Paulusschool was aangewezen als een van de drieëntwintig projecten voor de Proeftuin Ontharding van dit departement. Met het Proeftuinprogramma wil de Vlaamse regering klimaatadaptatie en -mitigatie onder de aandacht brengen en in de praktijk brengen. Het groene speellandschap van de Sint-Paulusschool voldeed aan de eisen. Uit meer dan driehonderd inzendingen ontving de school een subsidie van 250.000 euro.
Hoge heuvel met toren
In juli 2019 werden de eerste tegels verwijderd en kon de aanleg van de speelplaats van start gaan. Vanwege de omvang van de klus - de totale projectoppervlakte bedraagt vierduizend vierkante meter – vergde de transformatie negen maanden. Er werd centraal een hoge heuvel aangelegd met bovenop een toren voorzien van een constructie van buizen (zie bijstaande foto’s – red.). Op en rondom de heuvel zijn vooral oudere kinderen actief. Voor de kleinste kinderen is een eigen plek gemaakt, om in het zand te spelen, en hier vind je ook voor de kleintjes een eigen klim- en klauterparcours. Een trekpleister is de zand- en waterspeelplek waar leerlingen aan de slag kunnen met water en natuurlijke materialen.
Meerwaarde van groen
De beplanting op de natuurspeelplaats is streekeigen. Kinderen beleven zo nadrukkelijk de wisseling van seizoenen in hun directe leeromgeving. De meerwaarde van de vergroening is natuurlijk ook de afvlakking van de hoge zomerse buitentemperatuur (minder hitte-stress) en het bevordert de luchtkwaliteit. Tegelijkertijd krijgt biodiversiteit een flinke impuls.
Europees robiniahout
Goede Speelprojecten te Tilburg was als leverancier van de speeltoestellen nauw betrokken bij de totstandkoming van de natuurspeelplaats in Kortrijk. Het bedrijf is specialist in duurzaam geproduceerde speelobjecten van Europees robiniahout. Voorzien van het prestigieuze duurzaamheidspaspoort van NLGreenLabel realiseert het bedrijf met dat hout natuurlijke en avontuurlijke speelplekken. Zoals de natuurspeelplaats van de Sint-Paulusschool. Kirsten Goede, directeur van Goede Speelprojecten bv, is heel gelukkig met het resultaat in Kortrijk: “Spelen zit in onze natuur. Daar moet je ruimte voor creëren. En dat hebben ze heel goed gedaan bij de Sint-Paulusschool. Cedric en zijn mensen hebben echt ingezien dat de kwaliteit van de natuur en de inrichting van het schoolplein van directe invloed zijn op de kwaliteit van de (school)samenleving.”
Dit artikel is verschenen in BuitenSpelen 01/2021. Lees BuitenSpelen gratis in onze digitale bibliotheek.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
29 jul om 08:45 uurDe openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
Grote urban sportzone in Utrechts Park Transwijk
17 jul om 12:00 uurBij een ingrijpende vernieuwing van Park Transwijk in Utrecht Zuidwest komt er ruimte voor een grote urban…
Sportsector geeft input voor verkiezingsprogramma's
15 jul om 13:52 uurOp 29 oktober gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamer-verkiezingen en de sportsector slaat de…
Groene buitenspeelkaart moet volwassenen en kinderen naar buiten halen
15 jul om 13:30 uurLeidschedam-Voorburg heeft een groene Buitenspeelkaart ontworpen die kinderen en volwassenen de weg wijst naar…
Hoe beweegvriendelijk is Nederland nu écht?
1 jul om 09:15 uurNederland lijkt beweegvriendelijker te worden: de KBO-score stijgt. Maar wat betekent dat precies? En merken…
Middelburg wil stad worden waar bewegen vanzelfsprekend is
16 jun om 09:06 uurEen stad waarin iedereen wordt uitgedaagd om te bewegen, gewoon onderweg naar school, tijdens een ommetje of in…
Jongeren blijven achter in sportdeelname ondanks stabilisatie
23 mei om 09:20 uurHoewel de algehele sportdeelname in Nederland zich lijkt te stabiliseren, blijft de deelname van jongeren…
Ruimte voor Bewegen magazine #1 is live!
8 mei om 08:43 uurMet trots presenteren we de eerste editie van ons digitale magazine. Hierin ontdek je de volle breedte van de…
Reactie toevoegen