Ruim 160 Nederlandse basisscholen langs gevaarlijke 50 km-wegen zonder fietspad

woensdag 22 oktober 2025

Dagelijks fietsen meer dan 36.000 kinderen in nederland langs drukke wegen waar auto’s 50 kilometer per uur mogen rijden en vaak geen vrijliggend fietspad aanwezig is. Volgens recent onderzoek van de fietsersbond gaat het om 162 basisscholen waar leerlingen elke ochtend en middag opnieuw geconfronteerd worden met onveilige verkeerssituaties. De conclusie is duidelijk: op veel plekken is de openbare ruimte nog niet ingericht op veilig en zelfstandig bewegen.

Gevaarlijke routes als structureel probleem

De cijfers spreken voor zich. Vooral in Zuid-Holland (43 scholen), Noord-Holland (21) en Noord-Brabant (20) komen scholen aan 50 km-wegen zonder fietspad vaak voor. Op ongeveer 90 locaties is wel een ‘schoolzone’ aangegeven, maar daar verandert de verkeerssituatie nauwelijks: automobilisten mogen er nog steeds 50 rijden. De Fietsersbond spreekt van een 'landelijk veiligheidsrisico' en pleit ervoor om bij scholen standaard de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur.

Veilige infrastructuur stimuleert bewegen

Onveilige schoolroutes hebben directe invloed op het beweeggedrag van kinderen. Ouders kiezen sneller voor de auto, terwijl juist het zelfstandig fietsen of lopen naar school bijdraagt aan gezondheid, concentratie en sociale ontwikkeling. Veilige infrastructuur - met vrijliggende fietspaden, overzichtelijke kruispunten en duidelijke markering - is dus niet alleen een kwestie van verkeersveiligheid, maar ook van bewegingsvrijheid.

Samenwerking tussen fysieke en sociale domein

De oplossing ligt niet alleen in fysieke aanpassingen van wegen en paden. Ook samenwerking tussen het fysieke en sociale domein is cruciaal. Scholen, ouders, wijkbewoners en beleidsmakers kunnen samen zorgen voor schoolomgevingen waar kinderen zich veilig en zelfstandig kunnen verplaatsen. Het vraagt om structurele afstemming tussen ruimtelijke inrichting, verkeersveiligheid en gedragsstimulering.

Tijd voor structurele actie

De boodschap aan gemeenten is helder:

  • verlaag de snelheid bij scholen naar 30 km/u;
  • leg waar mogelijk vrijliggende fietspaden aan;
  • betrek scholen, ouders en kinderen bij het ontwerp van veilige routes; en borg deze aanpak in structureel beleid in plaats van losse projecten.

Download het onderzoeksrapport op de website van de Fietsersbond >>

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Van cijfers naar gezonde keuzes: hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving

17 okt om 08:50 uur

Een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Zo maak je een sport- en beweegroute tot een succes

13 okt om 09:26 uur

Sport- en beweegroutes zijn een laagdrempelige manier om mensen in beweging te krijgen, maar lang niet alle…

Lees verder »
flash_onNieuws

Openbare ruimte blijft een uitdaging voor wandelaars met een beperking

8 okt om 13:50 uur

Wandelen in de openbare ruimte moet voor iedereen mogelijk zijn, maar mensen met een beperking stuiten nog vaak…

Lees verder »
flash_onNieuws

Vechten met de Meiden is beste beweeginitiatief van Zuid-Holland

30 sep om 10:14 uur

Het Vlaardingse programma Vechten met de meiden - waarin meisjes van 12 tot 15 jaar via vechtsporttraining…

Lees verder »
flash_onNieuws

Meer sportende bewoners, lagere zorgkosten in de wijk

26 sep om 10:58 uur

In buurten waar veel mensen sporten, liggen de zorgkosten tot tientallen euro’s per persoon per jaar lager. Hoe…

Lees verder »
descriptionArtikel

Beweeg je Blij-campagne prikkelt tot lopen, fietsen of rekken en strekken

12 sep om 09:28 uur

Bewegen laagdrempelig, zichtbaar en leuk maken, zodat het onderdeel wordt van het dagelijks leven. Dat is het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Nationaal Masterplan Lopen verbindt beleid en praktijk

12 sep om 08:49 uur

Met het Nationaal Masterplan Lopen (NML) krijgt het thema lopen een structurele plek binnen het landelijke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Persoonlijke factoren grootste drempel voor bewegen buiten

5 sep om 09:01 uur

Veel mensen lopen tegen drempels aan wanneer ze willen bewegen in de openbare ruimte. uit recent onderzoek van…

Lees verder »