Dagelijks fietsen meer dan 36.000 kinderen in nederland langs drukke wegen waar auto’s 50 kilometer per uur mogen rijden en vaak geen vrijliggend fietspad aanwezig is. Volgens recent onderzoek van de fietsersbond gaat het om 162 basisscholen waar leerlingen elke ochtend en middag opnieuw geconfronteerd worden met onveilige verkeerssituaties. De conclusie is duidelijk: op veel plekken is de openbare ruimte nog niet ingericht op veilig en zelfstandig bewegen.
Ruim 160 Nederlandse basisscholen langs gevaarlijke 50 km-wegen zonder fietspad
Gevaarlijke routes als structureel probleem
De cijfers spreken voor zich. Vooral in Zuid-Holland (43 scholen), Noord-Holland (21) en Noord-Brabant (20) komen scholen aan 50 km-wegen zonder fietspad vaak voor. Op ongeveer 90 locaties is wel een ‘schoolzone’ aangegeven, maar daar verandert de verkeerssituatie nauwelijks: automobilisten mogen er nog steeds 50 rijden. De Fietsersbond spreekt van een 'landelijk veiligheidsrisico' en pleit ervoor om bij scholen standaard de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur.
Veilige infrastructuur stimuleert bewegen
Onveilige schoolroutes hebben directe invloed op het beweeggedrag van kinderen. Ouders kiezen sneller voor de auto, terwijl juist het zelfstandig fietsen of lopen naar school bijdraagt aan gezondheid, concentratie en sociale ontwikkeling. Veilige infrastructuur - met vrijliggende fietspaden, overzichtelijke kruispunten en duidelijke markering - is dus niet alleen een kwestie van verkeersveiligheid, maar ook van bewegingsvrijheid.
Samenwerking tussen fysieke en sociale domein
De oplossing ligt niet alleen in fysieke aanpassingen van wegen en paden. Ook samenwerking tussen het fysieke en sociale domein is cruciaal. Scholen, ouders, wijkbewoners en beleidsmakers kunnen samen zorgen voor schoolomgevingen waar kinderen zich veilig en zelfstandig kunnen verplaatsen. Het vraagt om structurele afstemming tussen ruimtelijke inrichting, verkeersveiligheid en gedragsstimulering.
Tijd voor structurele actie
De boodschap aan gemeenten is helder:
- verlaag de snelheid bij scholen naar 30 km/u;
- leg waar mogelijk vrijliggende fietspaden aan;
- betrek scholen, ouders en kinderen bij het ontwerp van veilige routes; en borg deze aanpak in structureel beleid in plaats van losse projecten.
Download het onderzoeksrapport op de website van de Fietsersbond >>
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van beleid naar beweging: Sportkracht 12 als onmisbare schakel
3 nov om 08:34 uurHoe breng je landelijk sportbeleid effectief naar de regio? Sportkracht12, het samenwerkingsverband van de…
Slim in de schaduw: buiten sporten en spelen in een veranderend klimaat
30 okt om 08:00 uurBuiten spelen, sporten en bewegen is gezond. Maar door klimaatverandering wordt het ook steeds warmer en…
Van speeltoestel naar speelplek: hoe de openbare ruimte meer betekenis kan krijgen
27 okt om 13:49 uurDe inrichting van de openbare ruimte moet en kan echt beter, meent stedenbouwkundige Arie Stobbe van Speelplan…
Van cijfers naar gezonde keuzes: hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
17 okt om 08:50 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
Zo maak je een sport- en beweegroute tot een succes
13 okt om 09:26 uurSport- en beweegroutes zijn een laagdrempelige manier om mensen in beweging te krijgen, maar lang niet alle…
Openbare ruimte blijft een uitdaging voor wandelaars met een beperking
8 okt om 13:50 uurWandelen in de openbare ruimte moet voor iedereen mogelijk zijn, maar mensen met een beperking stuiten nog vaak…
Vechten met de Meiden is beste beweeginitiatief van Zuid-Holland
30 sep om 10:14 uurHet Vlaardingse programma Vechten met de meiden - waarin meisjes van 12 tot 15 jaar via vechtsporttraining…
Meer sportende bewoners, lagere zorgkosten in de wijk
26 sep om 10:58 uurIn buurten waar veel mensen sporten, liggen de zorgkosten tot tientallen euro’s per persoon per jaar lager. Hoe…
